Maaret Kallio - Hyvä olo

Hyvä olo = onnistunut työmatka?

Artikkelisarjamme yksinäisyydestä jatkuu Maaret Kallion haastattelulla ja videoilla. Maaret Kallio on psykoterapeutti ja tunnettu Lujasti lempeä -blogista ja -tv-ohjelmasta. Tässä haastattelussa Maaret keskittyy hyvään oloon ja sen merkitykseen.

Aikaerot, unihäiriöt, epäsäännöllinen ruokailu ja vähäinen liikunta ovat tyypillisiä hyvinvoinnin haittatekijöitä työmatkalla. Jos aikataulut ovat kireitä, työtahti tiivis ja onnistumisen paineet kovat, on oma hyvinvointi matkan onnistumisen kannalta kriittistä, kertoo Maaret Kallio.."On tärkeää ymmärtää ettei ihmisen mieli veny loputtomasti eikä kohtuuttomuudella saada ikinä hyviä tuloksia aikaan. Olisi tärkeää huolehtia matkustavan työntekijän mielenterveydestä, jaksamisesta, hyvinvoinnista ja palautumisesta. Palautumisen paikkoja, taukoja, levähtämisiä ja mahdollisuuksia laskea kierroksia pitäisi olla mahdollisimman paljon ja toistuvasti myös työpäivän aikana", muistuttaa Maaret.

”Kyse on vastuunotosta oman hyvinvoinnin suhteen, mutta myös siitä, että on ystävä itselleen. Päivä kannattaa rakentaa omaa hyvinvointia tukevaksi. Riittävä unensaanti, terveyttä ylläpitävä liikunta sekä säännöllinen ja terveellinen ravinto antavat eväät onnistuneeseen työmatkaan,” neuvoo Maaret.

Valmistaudu aikaeroon

Jo 1–3 aikavyöhykkeen ylittäminen voi aiheuttaa aikaerorasitusta. Rasitus on suurempi Itään päin lennettäessä, sillä ihmisen on helpompi jätättää kuin edistää sisäistä kelloaan. Aikaerorasitus näkyy monella esimerkiksi päänsärkynä, väsymyksenä, unettomuutena sekä muistin ja keskittymisen häiriöinä.

  • Kun tiedossa on työmatka kohteeseen, jonka aikaero kotimaahan on suuri, kannattaa elämänrytmiä alkaa siirtämään tunti kerrallaan lähemmäs kohdemaan aikaa jo muutamia päiviä ennen lähtöä.
  • Jo lentokoneessa kannattaa uni- ja valveillaoloajat rytmittää mahdollisimman pitkälti matkakohteen mukaan.

 

Suojele unta

Univajeen tiedetään olevan yhteydessä tunteiden säätely- ja stressinsietokykyyn. Huonosti nukkuneena työpaineet, uusien ihmisten kohtaaminen, vieraan kielen puhuminen sekä esiintymistilanteet sujuvat useimmilla heikommin kuin virkeänä.

  • Yksi hyvä keino turvata riittävät yöunet on matkustaa kohteeseen jo edellisenä päivänä, jolloin ei tarvitse herätä aikaiselle aamulennolle.
  • Alkoholin käyttöä on järkevää välttää, sillä jo pienikin määrä heikentää unen laatua.
  • Ylivireystilassa on vaikea saada unen päästä kiinni. Töiden, rasittavan urheilun tai muun stimuloivan tekemisen sijaan aivoille kannattaa järjestää aikaa rauhoittumiseen. Lämmin kylpy, hyvä kirja tai kuppi yrttiteetä ovat omiaan houkuttelemaan nukkumatin paikalle.
     

Ravitse kehoa säännöllisesti

Työmatkalla ruokailuaikataulut usein pettävät. Epäsäännöllisen ruokailun tiedetään olevan yhteydessä painonnousuun, unihäiriöihin, metaboliseen oireyhtymään sekä sydän- ja verisuonitauteihin. Ruokailuihin on siis syytä panostaa.

  • Aamiainen on päiväsi tärkein ateria. Täytä kehon energiavarastot, joiden turvin jaksat tehdä töitä, keskittyä ja ylläpitää virkeää mieltä. 
  • Päivän kenties toiseksi tärkein ateria on lounas, joka ei tarkoita pelkkää kevyttä salaattia tai keittoa. Jos lounaasi on liian kevyt, riistäytyy syöminen käsistä illalla ja lautasellesi päätyy helpommin epäterveellisiä vaihtoehtoja.
  • Älä unohda iltapalaa, sillä se helpottaa nukahtamista. Nälkäisenä unentulo on hidasta ja unen laatu heikompaa.
     

Vauhtia töppösiin työmatkallakin

Jokainen ehtii liikkumaan työmatkallakin, kyse on ainoastaan aikatauluttamisesta. Lajeista kävely, juoksu ja kuntosaliharjoittelu ovat helpoiten toteutettavissa myös reissussa. Askelmittari on helppo tapa seurata päivittäistä liikuntaa ja askelmittarisovelluksia on saatavana maksutta älypuhelimiin. Vuorokauden aikana askeleita pitäisi kertyä vähintään 10 000, mikä vastaa joko runsasta päivittäistä hyötyliikuntaa tai vähintään tunnin kävelylenkkiä.

  • Kiinnitä hotellivalinnassa huomiota liikuntamahdollisuuksiin. Löytyykö hotellista kuntosali? Sijaitseeko hotelli hyvien ulkoilureittien varrella?
  • Jaa päivittäinen liikunta useampaan ajankohtaan. Aineenvaihduntakin kiittää, kun aktivoit sitä vaikka neljän tunnin välein pienellä happihyppelyllä.

     

Katso Maaret Kallion haastattelu liikematkustamisen vaikutuksesta parisuhteeseen ja perhe-elämään
 

 

Lisää Maaret Kallion haastatteluja sekä videoita

Lue myös Maaret Kallion muut haastattelut Kun ikävä valtaa mielen sekä Tunnetaidot. Löydät sivuilta Maaretin haastatteluja myös videoina.
 

Yksinäisyys koskettaa joskus jokaista - myös työkseen matkustavia

SMT on sitoutunut taisteluun yksinäisyyttä vastaan. Yhteisöllisyys ja toisten huomioiminen ovat osa SMT:n palvelufilosofiaa, ja siksi haluamme jakaa matkustajille vinkkejä työssä ja työmatkalla jaksamiseen, helpompaan ja mukavampaan elämään, joka inspiroi myös arkena. Tavoitteenamme onkin tulla Suomen parhaaksi palveluyritykseksi.